استارت اپ ها چگونه باعث رقابتی شدن اقتصاد کشور شدند

استارت اپ ها چگونه باعث رقابتی شدن اقتصاد کشور شدند

استارت آپ ها؛ بستری مناسب برای رقابتی کردن اقتصاد کشور

 

بعد از سالها انحصار طلبی دولت و شرکت های دولتی در برخی صنایع برخی از استارت اپ ها توانستن گوی میدان را در دست بگیرند و بعنوان برترین های حوزه خود نه درایران بلکه در خاورمیانه مطرح شوند .عملکرد کارآفرینان و استارتاپ‎های کشور نشان می‌دهد که تاکنون 3800 شرکت در این راستا تشکیل شده‌ و 60 هزار میلیارد فروش و 450 میلیون دلار صادرات داشته اند و ایران، با تولید 98% داروهای بیوتکنولوژی؛ جزء بیشترین استارت آپ های بیوتکنولوژی در خاورمیانه است.این امار و ارقام بعد از مطالعه این مقاله توسط شما دست خوش تغییر شده است و در هر ثانیه دچار تغییر و تحول می باشد.

اقتصاد رقابتی با استارت اپ ها
اقتصاد رقابتی با استارت اپ ها

به گزارش پژوهشگاه خبری صدا وسیما

شاید اگر تا چند سال پیش کسی از استارت‌آپ‌ها و نقش آن در آینده اقتصاد یک کشور سخن می‌گفت، کمتر کسی به ذهنش خطور می کرد که در این مدت کسب و کارهای نوپا و فعالیت‌های اقتصادی موبایل محور به یکی از بازیگران اصلی اقتصاد جهان و ایران تبدیل شوند.برای مثال در حوزه خدمات و فروشگاهی دیگر نیاز به نام بردن نیست و شما خودتان به راحتی بیش از 10 برند در این حوزه‌ها را می توانید نام ببرید. چراکه این کسب وکارها باعث شد معاملات حاکم بر بازار کشور بهم بخورد و به عنوان عاملی برای رقابتی کردن بازار انواع کالا و خدمات تبدیل شوند. به گونه‌ای که عملکرد کارآفرینان و استارتاپ‎های کشور نشان می‌دهد که تاکنون 3800 شرکت در این راستا تشکیل شده‌ و 60 هزار میلیارد فروش و 450 میلیون دلار صادرات داشته اند و ایران، با تولید 98% داروهای بیوتکنولوژی؛ جزء بیشترین استارت­ آپ ­های بیوتکنولوژی در خاورمیانه است.

اقتصاد رقابتی با استارت اپ ها
اقتصاد رقابتی با استارت اپ ها

از سوی دیگر طبق آخرین گزارش منتشرشده از «موسسه کارآفرینی و توسعه جهانیGEI 2018» رتبه ایران در میان ۱۳۷ کشور جهان به ۷۲ رسیده که نسبت به سال گذشته ۱۳ رتبه ارتقا یافته است. در واقع ایران با این صعود  خود توانست اکوسیستم کارآفرینی خود را نسبت به سال قبل ارتقا داده و از لحاظ بهبود اکوسیستم کارآفرینی جزو ۱۰ کشور برتر دنیا قرار بگیرد که جایگاهی بالاتر از کشورهایی چون ایتالیا، لهستان، کانادا، ایرلند و کره جنوبی است. همچنین ایران در بین کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا هم توانسته با ۳ پله صعود در جایگاه یازدهم قرار بگیرد.

 

هرچند کارشناسان بر این باورند که استارت‌آپ‌ها هرچقدر هم موفق و با اطمینان در بازار کسب‌وکار قدم بردارند، اما بررسی موفقیت آنها در شرایط کنونی کار درستی نیست، چراکه آنها در ابتدای تولد و دگردیسی قرار دارند و تا رسیدن به قله موفقیت مراحل مختلفی را باید در پیش بگیرند.

 

در این میان بررسی چند و چون از چالش­ های محیطی استارتاپ ­ها با توجه به روند توسعه آن در کشور حاکی از آن است که تامین مالی و سرمایه ­گذاری مخاطره پذیر، مهم­ترین معضل برسر راه این کسب و کارها است؛ به نحوی که ۳۲.۱ درصد این چالش‌ها را شامل می شود. در همین حال ۱۴.۲ درصد چالش­ ها به کمبود مهارت و نیروی انسانی متخصص، ۱۴.۶ درصد به مسائل حقوقی و قانونی و ۱۱.۳ درصد نیز به عدم وجود همکاری ­های بین سازمانی مربوط می ­شود. از سوی دیگر ۱۰.۴ درصد چالش کسب و کارهای نوپا در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مربوط به شرایط نامناسب دسترسی به بازار، ۲.۳ درصد مربوط به چالش زیرساخت فنی، ۵.۲ درصد مربوط به مسائل فرهنگی و اجتماعی و ۹.۹ درصد مربوط به ضعف سیاستگذاری­ های دولت است.

تیم ورک
تیم ورک

بنابراین با در نظر گرفتن مزیت‌های و چالش‌های ایران در حوزه استارت آپ ها ضروری است هم دولت برای برای بهبود روابط اقتصادی و ورود به بازار سایر کشورها به ویژه کشورهای منطقه سیاست‌گذاری مناسبی اتخاذ و اجرا کند و هم سایر بازیگران این حوزه در این خصوص تلاش لازم را انجام دهند.

 

از این رو به نظر می رسد برای توسعه و پیشرفت این حوزه بهتر است افراد صاحب سرمایه که در داخل کشور کم هم نیستند بتوانند بر روی آن ایده‌ها سرمایه گذاری کنند که با این اقدام هم خطر نفوذ دشمن به گلوگاه ‌های حساس اقتصادی و فناورانه کشور محدود شود و هم سود هنگفت ایده­ پردازی و اجرای ایده در داخل کشور ایجاد می شود که این امر کمک بسیاری به رشد جایگاه فن آورانه کشور که مدنظر رهبر انقلاب در سند چشم انداز 20 ساله بوده است نیز فراهم می کند و از آنجایی که مسئولان بارها از لزوم رهانیدن از وابستگی به اقتصاد نفتی هم سخن به میان آوردند؛ لذا در این خصوص بسیاری از کارشناسان و دولت‌مردان معتقدند که شرکت­ های دانش بنیان و استارت ­آپ­ ها می ­توانند کمک شایانی به وضعیت فعلی اقتصاد کشور داشته باشند و حتی این شرکت­ ها از ستون­ های مستحکم اقتصاد مقاومتی محسوب شوند.

اقتصاد رقابتی با استارت اپ ها
اقتصاد رقابتی با استارت اپ ها

اما با این همه آینده فعالیت استارت آپ ‌ها در ایران با اما و اگرهای بسیاری مواجه است که باید کارشناسان و متخصصان این حوزه برای رفع آن توجه ویژه نشان دهند و راهکارهای مناسبی ارئه دهند و برخی قوانین را به نفع این اکوسیستم تغییر دهند.

اقتصاد کشور روبه تحول عظیمی است و از حالت افلاین به صورت انلاین در خواهد امد و یکی از عوامل مهم این حوزه حضور شرکت‌ها در فضای وب و اینترنت می باشد دیجیتال مارکتینک جزئی جدایی ناپذیر این بیزینسها شده است و تمامی شرکت های بزرگ با اژانس های دیجیتال مارکتینگ معتبر همکاری میکنند و یا در داخل سازمان خود قسمت جدایی برای این کار در نظر گرفته اند که استارت اپها نیز از این موضوع مستثنی نیستند و برای عقب نماندن از قافله باید نقش خوبی در این زمینه نیز ایفا کنند.

Related posts